Med rätt utbildning kan du slippa förslitningsskador
 
 
Har du ont efter att ha fått förslitningsskador på jobbet? Vet du om att du kan slippa det, med rätt utbildning? Ergonomi är ett erkänt kunskapsområde som alltfler borde kunna. Det handlar om att förstå hur monotona rörelser kan skada muskler och senor i kroppen. Även stillasittande kan skada kroppen. Det är sällan som vi tänker på att när vi sitter, använder vi ryggraden till att hålla upp kroppen. Många tänker på stillasittande som en slags vila, men för ryggraden är det inte det. Därför gäller det att alla som sitter stilla långa stunder på jobbet, att man sitter i stolar som ger det slags stöd som ryggen och ryggraden behöver.
 
Ergonomiutbildning kan hjälpa arbetsgivare
 
Det är viktigt att arbetsgivare, som har det yttersta ansvaret, känner till hur han eller hon kan motverka förslitningsskador som personalen kan få av antingen sitta stilla för länge, eller utföra monotona rörelser som skadar muskler och senor. En naprapat, kiropraktor eller en fysioterapeut har sett många olika skador och har stor kännedom om vad som kan ge skador på en kropp. Då är det en lösning att man anlitar en ergonom, som kommer ut till arbetsplatsen och ger ergonomitubildning. Det är viktigt både för arbetstagare och arbetsgivare att de får veta hur de ska göra för att undvika olika slags förslitningsskador av att jobba på fel sätt.
 
Motion är bästa botemedlet
 
Motion och träning är det allra bästa sättet att motverka förslitningsskador. Det är så pass viktigt att läkarena numera ordinerar det i stället för att bara sjukskriva människor och förskriva värkmedicin. Att röra kroppen är så viktigt och vi upptäcker allt mer vikten av det. Alla som arbetar bör då och då, med jämna mellanrum röra på kroppen. Det oavsett vad de arbetar med. När man rör på kroppen, får man igång blodomloppet och blodcirkulation. Musklerna behöver syret som kommer med blodet och mår bättre då. Hjärnan fungerar också bättre när man rör på kroppen. 
 
Träna upp de muskler som blir belastade
 
Dessutom finns det mängder med hjälpmedel när man vill motverka förslitningsskador. Man kan sopa på annat sätt, om det nu är soprörelsen som ger skador på armarna. Man kan lyfta och bära på nya sätt, om det är tunga saker som gör att man får ont i ryggen. Tränar man upp musklerna i rygg, mage och armar, kan man också förhindra förslitningsskador. På det sättet är träning och motion bland det allra bästa när det kommer till arbete och tunga lyft. Det är många arbetsområden som behöver kunskapen om ergonomi; sjukvårdare, byggjobbare som bär och lyfter tunga saker, alla slags kontorsarbetare, förskolepersonal som bär och lyfter många barn. De som arbetar med att gå och stå mycket behöver stöd så att de undviker åderbråck och den typen av skador. Läs mer om ergonomiutbildning som kan äga rum på ditt företag på: https://www.ergonomiutbildning.nu.
 
Så kan du behandla hälseneinflammation
Det är lätt när man har rolgit och den träning som man utför gör att man mår bra, att man tränar lite får hårt och drar på sig inflammationer i musklerna. En ganska känd sådan sportskada är hälseneinflammation. Enligt experter är just hälseneinflammation ingen egentlig "inflammation". Det rätta namnet på det är achillestendinos. Det kan yttra sig som morgonstelhet och att man får ont i hälen. En del kan till och med vara med om att det "knastrar" i hälsenan. Det är lätt att det händer just sådan som springer mycket och belastar på fel sätt hälsenorna.
 
Så gör du om du har drabbats
 
Har du drabbats av achillestendinos – alltså smärta i hälen och har löpt eller hoppat på fel sätt och belastat hälen, då är det viktigt att du söker hjälp så att inte smärtan blir värre. Enkelt förklarat blir hälen skadad när man anstränger hälen vid hopp och språng. Du får den bästa hjälpen mot smärtorna av en naprapat. En naprapat är inte en läkare i vanlig bemärkelse, men de är specialister på muskler och fötter. En anledning är att man inte har tillräcklgit bra skor som stödjer hälen. Då kan man få smärta i hälen.
 
Sätt in behandling så fort som möjligt
 
Det är viktigt att du får hjllp mot smärtan så tidigt som möjligt. Du bör inte överbelasta den och går du länge med en hälseneinflammation kan det hela leda till att du bör opereras. Det är inödigt och det kan du motverka genom att sätta in en behandling så fort som möjligt. Skulle du bli opererad msåte du vänta i minst 6 månader och träna på ett speciellt sätt för att inte få fler skador på hälen.
 
Behandlingar av hälseneinflammation
 
Man kan ge lite olika behandlingar av hälseneinflammationer. Man kan ge massage, man kan behandla med värme så att hela området får en ökad blodgenomströmning. Man kan även använda en särskild kinesio-tejpning. Den aktiverar det neurologiska systemet. Alla behandllingar syftar till att få igång kroppens egen blodgenomströmning.