Har du fått en hälsporre?
 
 Känner du igen smärtan under foten? Om det är så att du har ont i foten, och speciellt under hälen när du har stått stilla en stund, ska stiga upp på foten när du har suttit, eller på morgonen när du ska iväg till jobbet, då kan du ha drabbats av en hälsporre.
 
Varför drabbas vi och vad är en hälsporre?
 
En hälsporre var ursprungligen en stickande sak på ridstövlar som man stack stackars hästar med när man ville att de skulle galoppera. Hästarn satte av i galopp när ryttarna plötsligt stack dem i sidan. Hästarna blev så skrämda av smärtan att de trodde de kunde springa ifrån det som gjorde dem illa. Numera får man inte använda sådana hälsporrar – det är djurplågeri. Men skadan som man får i foten ser ut som en hälsporre, när man röntgar den. Därför kallas den hälsporre.
 
Om man springer mycket, eller bara går mycket på fötterna, använder man en stor sena som finns i undersidan av foten. Den sitter fast med senfäste i hälen. Det är i det fästet som smärtan sitter. Har du en diffus smärta i foten kan det vara bäst att gå till en läkare som låter röntga fötterna så att du säkert vet vad det är som du har drabbats av. Dock är det så att det som en vanlig allmänläkare kan göra är att ordinera dig smärtstillande och sedan sjukskriva dig. Det lindrar smärtan för tillfället och vila är bra för hela din kropp.
 
Men smärtstillande är ingen lösning för din hälsporre. För det borde du gå till en specialist på olika idrottsskador som kan åtgärda denna skada.
 
Olika behandlingsmetoder
 
Man kan antingen få en effektiv massage av en naprapat. Naprapater är specialister på alla slags muskler som vi har i kroppen. Om det inte verkar i tllräcklig grad kan man få olika slags värmebehandlingar som är djupgörande och verkar inuti foten. Det sker antingen med laser eller med el. Det ska värma foten och få igång blodcirkulationen. Man kan även tejpa foten med en särskild kinesio-tejp. Tejpen är inte till för att hålla ihop foten, utan gör så att blodcirkulationen stimuleras. Läkningen påskyndas och så vidare.
 
Här hittar du specialisterna på hälsporre
 
Bor du i Stockholm bör du uppsöka en klinike som har specialiserat sig på olika idrottsskador. Även om du inte idrottar, kan du mycket väl få klinisk hjälp att bli av med hälsporren och smärtan som gör ont i foten. Här kan du läsa mer kliniken som är specialister på hälsporre.
Har du drabbats en knäskada?
 
Den som tränar mycket, till exempel genom att jogga eller springa kan ofta drabbas av knäskador. Även de som inte tränar kan drabbas av knäskador. Alla kan drabbas av knäskador. Knän är centrala för att vi ska kunna röra oss. Utan knän skulle vi ha svårt att gå och att springa skulle absolut inte gå. Därför bör vi alla ta hand om och vara snälla mot våra knän. Bästa sättet att ta hand om sina knän är att ta reda på så mycket som det går om dem; hur de fungerar och inte fungerar.
 
Knät är kroppens gångjärn
 
Enkelt förklarat fungera knän som kroppens gångjärn. Vet man inte hur gångjärn fungerar bör man gå hem och titta på hur ens egen dörr, eller fönster sitter fast i väggen. Då ser man att ett gångjärn har flera olika delar som sitter ihop för att man ska kunna öppna ett fönster eller dörr, utan att det ramlar ut. På samma sätt fungerar knät. Benet ovan knät och benet under knät sitter ihop av tre sammansatta leder. Knät hålls även samman av en knäskål, där lårbenet och skenbenet möts inuti knäskålen.
 
Händer det något i knäskålen eller inuti knät, är det mycket viktigt att knät helnar på rätt sätt så att den helnar på rätt sätt och så att det inte tillstöter någon komplikation. Om det gör det kan det ge skador som är smärtsamma och långvariga. 
 
Gå till en specialist på knäskador
 
Har du skadat knät är det bland det första som du bör göra är att gå till en läkare så att du kan se efter så att det inte är något ben eller muskel eller sena har gått av. Först efter det, bör man uppsöka en spcialist på knäskador som kan göra så att knät helnar på rätt sätt och på ett mer framgångsrikt sätt.
Detta är olika behandlingar som du kan få av en specialist av knäskador:
 
1. El-behandlingar: här kan man få olika slags elbehandlingar; med en skanlab; en diametrisk ström som ökar värmen inuti benet, i bindväven och muskulaturen. Eller så kan man få en diadynamisk ström som ger en ökad blodgenomströmning, aktiverar muskulaturen och lindrar svullnaden. Detta ger man om knäts muskler har stukats, blivit svullet eller har råkat ut för muskelbristningar.
 
2. Laser behandlingar: det gör inte ont att behandlas med laser. Däremot gör den knät gott genom att påskynda celldelningen och sätter igång läkningen. En laserstråle kan också hämma inflammationen och minska smärtan i knät.
 
3. Naprapatbehandlingar: en specialist på knäskador kan även ge massage för musklerna kring knät. En naprapat kan ge diagnos, behandling och rehabilitering.
 
4. Dry needling: detta är inte som akupunktur, utan en behandling med nålar som kommer åt inuti musklerna på annat sätt än vad en massage gör.
 
5. Kinesiotape: detta kan påverka det neurologiska systemet i kroppen. Den aktiverar även kroppens informationsprocess och blodcirkulation. Lägger man på en kinesiotape kan den behandla kroppen dygnet runt.
 
Här kan du läsa mer om de olika behandlingarna och hur de fungerar: http://idrottsskadespecialisterna.se.
 
Med rätt utbildning kan du slippa förslitningsskador
 
 
Har du ont efter att ha fått förslitningsskador på jobbet? Vet du om att du kan slippa det, med rätt utbildning? Ergonomi är ett erkänt kunskapsområde som alltfler borde kunna. Det handlar om att förstå hur monotona rörelser kan skada muskler och senor i kroppen. Även stillasittande kan skada kroppen. Det är sällan som vi tänker på att när vi sitter, använder vi ryggraden till att hålla upp kroppen. Många tänker på stillasittande som en slags vila, men för ryggraden är det inte det. Därför gäller det att alla som sitter stilla långa stunder på jobbet, att man sitter i stolar som ger det slags stöd som ryggen och ryggraden behöver.
 
Ergonomiutbildning kan hjälpa arbetsgivare
 
Det är viktigt att arbetsgivare, som har det yttersta ansvaret, känner till hur han eller hon kan motverka förslitningsskador som personalen kan få av antingen sitta stilla för länge, eller utföra monotona rörelser som skadar muskler och senor. En naprapat, kiropraktor eller en fysioterapeut har sett många olika skador och har stor kännedom om vad som kan ge skador på en kropp. Då är det en lösning att man anlitar en ergonom, som kommer ut till arbetsplatsen och ger ergonomitubildning. Det är viktigt både för arbetstagare och arbetsgivare att de får veta hur de ska göra för att undvika olika slags förslitningsskador av att jobba på fel sätt.
 
Motion är bästa botemedlet
 
Motion och träning är det allra bästa sättet att motverka förslitningsskador. Det är så pass viktigt att läkarena numera ordinerar det i stället för att bara sjukskriva människor och förskriva värkmedicin. Att röra kroppen är så viktigt och vi upptäcker allt mer vikten av det. Alla som arbetar bör då och då, med jämna mellanrum röra på kroppen. Det oavsett vad de arbetar med. När man rör på kroppen, får man igång blodomloppet och blodcirkulation. Musklerna behöver syret som kommer med blodet och mår bättre då. Hjärnan fungerar också bättre när man rör på kroppen. 
 
Träna upp de muskler som blir belastade
 
Dessutom finns det mängder med hjälpmedel när man vill motverka förslitningsskador. Man kan sopa på annat sätt, om det nu är soprörelsen som ger skador på armarna. Man kan lyfta och bära på nya sätt, om det är tunga saker som gör att man får ont i ryggen. Tränar man upp musklerna i rygg, mage och armar, kan man också förhindra förslitningsskador. På det sättet är träning och motion bland det allra bästa när det kommer till arbete och tunga lyft. Det är många arbetsområden som behöver kunskapen om ergonomi; sjukvårdare, byggjobbare som bär och lyfter tunga saker, alla slags kontorsarbetare, förskolepersonal som bär och lyfter många barn. De som arbetar med att gå och stå mycket behöver stöd så att de undviker åderbråck och den typen av skador. Läs mer om ergonomiutbildning som kan äga rum på ditt företag på: https://www.ergonomiutbildning.nu.